Waarom Yoga

In het leven komen we allerlei obstakels tegen en steeds meer mensen krijgen te maken met het gevoel uit balans te zijn, wat een normale reactie is bij een stressvol leven. De reacties kunnen vage klachten zijn die zich in het lichaam uiten zoals: maagklachten, hoofdpijn (migraine), rugpijn of problemen met de adem. Ook psychische klachten zoals nervositeit, spanningen en depressie kunnen zich gaan uitten. Yoga helpt je bij het loslaten van lichamelijke en geestelijke spanningen, waardoor er een betere balans ontstaat tussen lichaam en geest.

De kracht van yoga is dat iedereen het op zijn of haar niveau kan beoefenen. Wanneer door yoga spieren worden versterkt, is de krachtsontwikkeling gelijk met de versterking van het hele lichaam. De spieren worden niet zwaarder, dan dat de botten, pezen en aanhechtingen kunnen verdragen.Bovendien wordt de souplesse behouden of verbeterd.

Door bewust te worden van jezelf en de eigen grenzen te respecteren, ga je ontdekken hoe jij reageert op de buitenwereld en wat de reacties daarbij zijn van het lichaam. De kracht van emoties of gedachten kan het lichaam doen verkrampen of blokkeren. Met behulp van Yoga zijn de gedachten die deze spanningen veroorzaken beter te herkennen, en vervolgens los te laten.Kort gezegd, het beoefenen van yoga heeft o.a. de volgende voordelen:

  • Yoga versterkt en versoepelt de gewrichten, geeft veerkracht aan het lichaam en maakt spieren sterker en langer.
  • Het stimuleert de ademhaling, waardoor de bloedsomloop verbetert en de energie en vitaliteit in het lichaam groter wordt.
  • De lichamelijke functies verbeteren door het masseren en stimuleren van de inwendige organen.
  • Concentratie brengt het denken tot rust en kalmeert de emoties.
  • Bewustwording zorgt voor zelfrespect en zelfacceptatie.

Currenttime 2018